Kunnen dieren een natuurramp voelen aankomen?

Soms hoor je na een aardbeving of vulkaanuitbarsting dat de wilde dieren in de omgeving het gebied tijdig waren ontvlucht. Is dat ook echt zo?

Meer dan 3000 jaar geleden waren Chinese geleerden er al van overtuigd dat dieren natuurrampen kunnen voorspellen.

Als de geleerden het gedrag van wilde en tamme dieren – waaronder vissen, reptielen, vogels, zoogdieren en soms ook insecten – in de gaten hielden, zouden ze uren, dagen of zelfs weken van tevoren worden gewaarschuwd voor een aardbeving of vulkaanuitbarsting.

Supergevoelige dieren

undefined

Aan vulkanen en aardbevingen gaan signalen vooraf in de vorm van temperatuurveranderingen, kleine trillingen in de bodem en het ontsnappen van gassen, die dieren met hun fijngevoelige zintuigen beter kunnen opvangen dan welke meetapparatuur ook. Wetenschappers verzamelen al jaren berichten over het gedrag van dieren en discussiëren over het fenomeen, maar hebben er pas sinds kort een beter beeld van.