Bij top
Dieren - Insecten

Wat nu als de bij uitsterft?

Bijensterfte is op meerdere plaatsen een groot probleem. Als alle bijen van de aardbodem verdwijnen, heeft dat grote gevolgen voor planten en de beschikbaarheid van groente en fruit.

Sinds 1950 daalt het aantal honingbijen in de hele wereld, maar sinds 1980 zijn er zo veel bijen doodgegaan dat wetenschappers zich zorgen beginnen te maken over het uitsterven van de honingbij.

Het probleem wordt alleen maar groter, want de zogeheten colony collapse disorder , waarbij hele koloniën van bijen in één klap verdwijnen, slaat wereldwijd toe.

Groente en fruit verdwijnen

Bijen produceren niet alleen honing, maar bestuiven ook een groot deel van de gewassen die wij eten.

Volgens berekeningen bestuiven honingbijen 70 van de circa 100 plantensoorten die 90 procent van de wereldbevolking voeden.

Als de bijen uitsterven, hebben we een enorm probleem, want de meeste soorten groente en fruit die we eten zouden verdwijnen. Ook veel wilde planten zouden uitsterven doordat hun stuifmeel niet meer verspreid wordt door bijen.

De bestuiving van granen zou echter niet in gevaar komen, want dat gebeurt door de wind.

Planten krijgen het zwaar

Planten kunnen niet zomaar overschakelen op een andere manier van bestuiven, dus op korte termijn zouden veel plantensoorten het zwaar te verduren krijgen.

Op de langere duur zouden andere insecten de rol van de honingbij overnemen en zou de natuur er weer enigszins bovenop komen.

Maar de insectensoorten die fruitbomen kunnen gaan bestuiven zijn lang niet zo talrijk als de honingbij en zouden dus veel planten moeten overslaan.

Fruitbomen en andere planten kunnen desnoods ook wel met de hulp van de mens worden bestoven, maar de fruitproductie zou sterk dalen en de prijzen zouden de pan uit rijzen.