Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Vijf zomerse bloedzuigers

Ze snijden je huid open, stoppen je vol chemische stoffen en besmetten je met ernstige ziekten – en dat allemaal om een paar druppels van je kostbare bloed te bemachtigen. De zomer komt eraan – en deze bloedzuigers kunnen niet wachten.

Maitlan/Wild Wonders of Europe/Nature Picture Library

1. Teken: De gevaarlijkste dieren van Noord-Europa verbergen hun aanval

Wetenschappers zijn het met elkaar eens – beren en wolven zijn niet de gevaarlijkste dieren van Noord-Europa. Deze titel gaat namelijk naar een klein, bruin beestje dat niet veel groter is dan een speldenknop en waarvan je bijna niet merkt dat hij je gebeten heeft.

Terwijl beren en wolven mensen eigenlijk altijd met rust laten, valt dit beestje zo'n 200.000 keer per jaar aan – soms met ernstige ziekten als gevolg.

Ondanks dat ze maar klein zijn, vormen deze spinachtige mijten een grote bedreiging: ze dragen namelijk gevaarlijke bacteriën en virussen met zich mee die koorts, hoofdpijn, zwellingen en verlamming kunnen veroorzaken.

© Nicolai Aarøe, Sciepro/Science Photo Library

Chemische aanval met vier slimme wapens

Je merkt vaak pas dat de teek een chemische aanval heeft ingezet als je besmet bent – op zijn zuigsnuit zit namelijk dikwijls de Borrelia-bacterie.

• Verbergt beet met speciale stoffen

Het speeksel van de teek bevat speciale stoffen die hij bij zijn slachtoffers inspuit. Deze stoffen verminderen de jeuk en pijn op de plek van de beet, zodat het slachtoffer niet merkt dat hij gebeten is en de teek zijn bloed kan drinken.

• Speeksel gaat genezing tegen

Het speeksel van de teek bevat zogenoemde anticoagulantia. Deze stoffen zorgen ervoor dat de wond minder snel dichtgaat, waardoor de teek meer tijd heeft om bloed te drinken.

• Verzwakt het immuunsysteem

Stoffen in het speeksel van de teek verzwakken het immuunsysteem van zijn slachtoffers. Hiermee zorgt hij ervoor dat het afweersysteem niet in actie komt. En zo kunnen de bacteriën beter overleven.

• Speeksel houdt wond open

Stoffen in het speeksel van de teek – zogenoemde vascodilatatoren – zorgen ervoor dat de bloedvaten zich niet vernauwen, zoals bij normale wondgenezing. De wond blijft open, waardoor de teek meer tijd heeft om bacteriën over te brengen.

De microbe waar de meeste teken in Noord-Europa mee besmet zijn heet Borrelia burgdorferi en de ziekte die hij veroorzaakt heet borreliose of de ziekte van Lyme.

De symptomen van deze ziekte zijn een rode uitslag rondom de beet, gevolgd door hoofd- en spierpijn, vermoeidheid en uitputting. Als de ziekte niet op tijd wordt behandeld, kan de infectie zich verspreiden naar de vitale organen, zoals de hersenen, en uitgroeien tot de zenuwaandoening neuroborreliose.

De bacteriën produceren dan zo veel gifstoffen dat de zenuwen beschadigd raken. Het slachtoffer krijgt last van een stijve nek en verlamming in het gezicht. Als borreliose op tijd wordt ontdekt, kan het met antibiotica worden behandeld.

2. Knutten: Vallen in zwermen massaal aan

Voor één knut hoef je niet zo bang te zijn. Dit kleine, mugachtige insect wordt amper groter dan 3 mm. Toch zijn knutten een echte kwelling voor mensen en dieren die in de buurt van hun favoriete habitat komen, namelijk meren, rivieren en andere vochtige gebieden.

In juni, als de knutten paren, en de vrouwtjes op zoek gaan naar voedsel voor hun eieren, kan de lucht vol zitten met dikke, bloedzuigende wolken knutjes.

In zijn eentje stelt een knut niet zo veel voor, maar in de zomer kan de lucht krioelen van duizenden van deze kleine bloedzuigertjes.