Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

bonobo, apen, adoptie, mensapen, chimpansees, adopteren

Bonobo’s adopteren vreemde jongen

Onderzoekers hebben voor het eerst gezien dat bonobo’s jongen adopteren die geen familie zijn.

Nahoko Tokuyama

Dieren in het wild zorgen vaak voor elkaars nakomelingen, maar het is ongebruikelijk dat ze de jongen helemaal adopteren. Nog zeldzamer is de adoptie van jongen die geen familie zijn.

Nu hebben onderzoekers precies dat waargenomen in het natuurreservaat Luo in Congo, Afrika. Twee bonobovrouwtjes adopteerden vreemde jongen.

De twee vrouwtjes – elk uit een andere troep bonobo’s – verzorgden, droegen en voedden de jongen gedurende ten minste een jaar.

Dit gedrag is al eerder geobserveerd bij primaten, maar nu voor het eerst bij mensapen als de bonobo’s.

VIDEO: Geadopteerd bonobojong knuffelt met zijn adoptiemoeder

Flora (rechts, met de voorkant naar de camera) eet fruit met haar adoptiemoeder Marie en een ander jong, Margaux.

Jongen kwamen van buiten

In een week dat de onderzoekers de apen niet observeerden, kwamen er jongen van buitenaf bij de troep.

Het vrouwtje Marie had al twee jongen, maar adopteerde plotseling Flora, die de onderzoekers herkenden van een andere groep bonobo’s.

Marie verzorgde alle drie de jongen – en zoogde twee van hen. Maar volgens een van de onderzoekers gaf ze haar eigen nageslacht iets meer aandacht dan het geadopteerde jong.

Het andere vrouwtje, Chio, is halverwege de 50 en adopteerde het jong Ruby. Chio produceerde geen melk, maar liet Ruby toch bij zich zuigen.

Een genetische analyse toonde later aan dat geen van de jongen verwant was aan de twee groepen.

Chimpansees doden vreemde jongen

Biologen staan versteld van dit gedrag. Andere mensapen, zoals chimpansees, zijn vaak vijandig tegenover jongen van een andere troep – en doden ze soms.

In tegenstelling tot chimpansees zijn bonobo’s meestal tolerant en gastvrij ten opzichte van andere groepen, die ze ontmoeten om voedsel te delen en te paren.

Het adopteren van onbekende jongen kan dus verband houden met het algemene gedrag van de bonobo’s, denken de onderzoekers.

10.000 bonobo’s – meer zijn er wellicht niet over in het wild. De ernstig bedreigde mensaap leeft in West-Afrika.