Dinos

Wat nu als... de dino’s nog altijd bestonden?

Tot 65 miljoen jaar geleden domineerden de dinosaurussen de wereld. Wat was er gebeurd als ze niet waren uitgestorven?

De dinosaurussen domineerden de aarde tot een meteoriet ze 65 miljoen jaar geleden in één klap uitroeide. Jarenlang dachten onderzoekers dat de koudbloedige dinosaurussen de vele ijstijden nooit hadden kunnen overleven.

Dino's waren flexibel

Maar uit recent onderzoek blijkt dat sommige dinosaurussen net zo actief en warmbloedig waren als wij en zich dus prima hadden kunnen aanpassen. Dan zou de wereld er nu heel anders hebben uitgezien. Na de dinosaurussen namen de zoogdieren hun biotoop in. Waren de dinosaurussen blijven bestaan, dan was dat niet mogelijk geweest en hadden de zoogdieren het moeten doen met veel minder leefruimte. In dat geval hadden ze zich niet zo sterk ontwikkeld, maar waren het kleine, muisachtige wezens gebleven.

Dino’s hadden andere rollen gespeeld

Als de dinosaurussen niet waren uitgestorven, hadden ze zich waarschijnlijk divers ontwikkeld, net als de zoogdieren.