Buddhahoved, begravet, arkæologi, fortidsfund

Waarom liggen oude dingen onder de grond?

Waarom liggen overblijfselen uit het verleden bijna altijd onder de grond? Ik snap dat een stad bijvoorbeeld bedolven kan worden onder vulkanische as, maar ik snap niet dat resten van bouwwerken langzaam in de grond zakken.

10 december 2014

Terwijl sommige indianen hun doden door aaseters lieten opeten, begroeven de Europeanen hun overleden familieleden in de grond. Hierdoor zijn sommige culturen vandaag de dag voor archeologen meer zichtbaar dan andere.

Steden liggen begraven onder afval

Vaak is door mensen geproduceerd afval er echter de oorzaak van dat je het verleden onder de grond moet zoeken. Zo zijn middeleeuwse steden op een paar meter oud afval gebouwd dat op straat gegooid werd. De mensen woonden dus op oude etensresten en uitwerpselen. Vanwege dit opgehoopte afval liggen middeleeuwse kerken vaak een paar meter onder het straatniveau, dat langzaam steeg rondom de kerken.

Maar de natuurkrachten spelen ook een rol. Planten die rond verlaten monumenten groeien, veranderen mettertijd in aarde. In het noordoosten van Groenland, waar weinig mensen wonen en nauwelijks planten groeien, liggen de oude woonplaatsen op het land alsof ze vorige week verlaten zijn.