Skeleton of young boy

Stonehenge trok mogelijk al heel vroeg pelgrims aan

Een tienerjongen, die 3550 jaar geleden op drie kilometer afstand van Stonehenge in Engeland in Boscombe Down werd begraven, groeide op in het Middellandse Zeegebied.

10 maart 2011

Een jongen die 3550 jaar geleden stierf en werd begraven in Boscombe Down, drie kilometer van het Engelse Stonehenge, groeide op rond de Middellandse Zee. De Britse hoogleraar Jane Evans van British Geological Survey stelde dit vast na gebitsanalyses van de jongen, een tiener nog.

Jane Evans keek vooral naar het glazuur. Dat bleek sporen van isotopen, ofwel varianten, van zuurstof en strontium te bevatten. Die isotopen vertellen hoe een persoon is opgegroeid, want het glazuur wordt in de eerste levensjaren gevormd en is een chemisch ‘verslag’ van de omgeving van het kind. Door te meten hoeveel het gehalte van de zuurstofisotopen O-16 en O-18 verschilt, achterhaalden de onderzoekers dat de jongen in een warm klimaat leefde.

amber necklace

Op grond van alleen deze zuurstofisotopen valt echter niet 100% uit te sluiten dat de jongen in Engeland opgroeide. Maar met het gehalteverschil van twee strontiumisotopen is het heel duidelijk: dit wijst in de richting van het Iberisch Schiereiland. In veel gesteenten zit een klein beetje strontium, en de twee isotopen in het tandglazuur hebben dezelfde verhouding als de gesteenten in precies dat gebied.

Professor Evans heeft alleen geen idee hoe de jongen in Groot-Brittannië terechtkwam.