Woolly rhinoceros

Wolharige neushoorn stamde uit Tibet

Een nieuw ontdekt fossiel van een wolharige neushoorn in Tibet leert ons dat de wolharige neushoorn lang voor het begin van de ijstijden ontstond.

De vondst van een oud en primitief fossiel van een wolharige neushoorn in het Tibetaans Hoogland leert ons veel over het ontstaan van de reuzen van de ijstijd. De neushoorn is 3,7 miljoen jaar oud, een miljoen jaar ouder dan het tot nu toe oudst bekende fossiel. Hieruit blijkt dat dit dier lang vóór het begin van de ijstijd ontstond, vermoedelijk op de barre hoogvlakte aan de voet van de Himalaya.

Gedurende de laatste twee miljoen jaar zijn er meerdere ijstijden van zo’n 100.000 jaar elk geweest. De laatste ijstijd duurde van circa 115.000 tot 11.500 jaar geleden. Voordat de ijstijden begonnen, was het klimaat gemiddeld 3 °C warmer dan nu, veel te warm voor de mammoeten en de neushoorns die we met de ijstijd associëren.

Maar het Tibetaans Hoogland was een uitzondering: op ruim 4000 meter hoogte was het ongeveer net zo koud als nu, met een gemiddelde temperatuur van 0 °C, die’s winters nog veel lager lag.

skull of a wooly rhinoceros

Tibet als broedkast

Paleontoloog Xiaoming Wang van het Natural History Museum of Los Angeles County, VS, een van de ontdekkers van het fossiel, zegt dat Tibet een soort broedkast was voor de wolharige neushoorn en wellicht andere dieren van de ijstijd.

En toen de aangrenzende gebieden afkoelden, konden de neushoorns de lager gelegen gebieden opzoeken en zich over de rest van Azië en Europa verspreiden.

Volgens andere onderzoekers klopt deze theorie met DNA-tests, die bewijzen dat nu levende dieren oorspronkelijk uit Tibet kunnen komen. Zo is de Noord-Amerikaanse steppebizon verwant aan de Tibetaanse jak.