fossils together

Uniek fossiel: Vreemd stel omhelst elkaar tot in de dood

Op een nieuw type 3D-scan van een Zuid-Afrikaanse kei zijn twee fossielen van 250 miljoen jaar oud in een innige omhelzing te zien.

Een zeer ongebruikelijk stel vond 250 miljoen jaar geleden de dood. Een gewonde pad en een zoogdierachtig reptiel zaten met z’n tweeën innig verstrengeld in een onderaardse grot, die ineens onder water liep. Beide dieren verdronken.

Een internationaal onderzoeksteam uit Zuid-Afrika, Australië en Frankrijk vond een snapshot van het moment waarop er zo plotseling een einde aan hun dagen kwam.

3D-scans van een steen

In oude gesteentelagen in het Zuid-Afrikaanse Karoobekken vinden wetenschappers al jarenlang grotten met versteende dieren. Deze opzienbarende vondst deden ze toen ze de fossielen analyseerden.

Met geavanceerde röntgentechnologie maakten de onderzoekers een 3D-scan van een steen, waarbij ze eerst een goed bewaarde Thrinaxodon ontdekten, die onder de cynodonten valt: voorlopers van de huidige zoogdieren. Maar tot hun verrassing zat er nog iets in de steen: een exemplaar van een allang uitgestorven kikvorsachtige, een zogeheten Broomistega.

De salamanderachtige pad had gebroken ribben en waarschijnlijk wilde hij vanwege zijn verzwakte gezondheid schuilen in het hol van het reptiel. Volgens het wetenschappelijke team hield de vleesetende Thrinaxodon daar mogelijk net een soort winterslaap, waardoor hij de ongenode gast niet opmerkte en dus ook niet uit zijn hol kon werken.

Vincent Fernandez

Paleontoloog Vincent Fernandez van het instituut voor evolutiestudies aan de Wits University in Zuid-Afrika stond versteld van de scans: "De grootste verrassing was dat we op de foto’s nog een gebit ontdekten, dat volkomen anders was dan dat van het zoogdierachtige reptiel."