nb_u48 Mammoth

Nieuwe vondst brengt mammoetkloon dichterbij

Wetenschappers hebben nog één bouwsteentje nodig om een mammoet tot leven te wekken: intact DNA. Een nieuwe vondst kan hun droom werkelijkheid maken.

2 december 2014 door Carsten Nymann

Toen onderzoekers in 2013 voorzichtig een snee maakten in het weefsel van wat nu wordt gezien als de best bewaard gebleven mammoet ter wereld, sijpelde er een donkerrode vloeistof uit de wond.

Een obductie heeft nu bevestigd dat er bloed druppelde uit de vrouwelijke mammoet, die 28.000 jaar gevangen zat in de permafrost op de Siberische Ljachovski-eilanden.

Daarmee is de jacht geopend op wat voor veel paleontologen de heilige graal is: een cel die de volledige genetische handleiding van de mammoet bevat – het zogeheten genoom.

Mammoet volgt in het spoor van de berggeit

Een cel met een intacte celkern en een compleet genoom is namelijk het laatste puzzelstukje dat de onderzoekers nog missen om een mammoet te kunnen klonen.

Alle technologie is al beschikbaar. Wetenschappers hebben al schapen en honden weten te klonen en zelfs een uitgestorven berggeit weer tot leven gewekt – ook al stierf die al na zeven minuten.

Olifant moet draagmoeder worden voor mammoet

Als de onderzoekers een intacte celkern van een mammoet vinden, kunnen ze die aanbrengen in de eicel van een vrouwtjesolifant, waarna zich een foetus zal gaan ontwikkelen.

Deze foetus wordt vervolgens in de baarmoeder van de olifant geplaatst. En als alles goed gaat, bevalt de olifant na 22 maanden van een mammoetjong.

Dat klinkt echter veel simpeler dan het is.

Een van de bezwaren tegen zo'n proef is dat een aantal bedreigde Aziatische olifanten in levensgevaar wordt gebracht als ze moeten fungeren als draagmoeder.