Mammoths

Mammoet: Scans laten mammoet van binnen zien

Nieuwe CT-scans van twee ijstijdmammoeten laten de anatomie van de oerdieren nu tot in detail zien.

27 juni 2012

Wetenschappers van het University of Michigan Museum of Paleontology scanden twee mammoetjongen van een paar maanden oud. Lyuba is in 2007 in de Siberische permafrost gevonden, en in 2009 dook Khroma op. Khroma’s leeftijd is niet precies bekend, maar volgens de onderzoekers werd hij gevonden in een geologisch oudere omgeving dan Lyuba.

De scans hadden diverse verrassingen in petto. Ten eerste bleek Khroma geen mannetje maar een vrouwtje te zijn; wat onderzoekers aanzagen voor een penis, was een clitoris.

Ten tweede hebben de dieren verrassend grote nieren. Daarmee konden ze hun urine misschien beter zuiveren, waardoor ze wat minder vaak hoefden te plassen en dus ook niet zulke grote hoeveelheden vocht in hoefden te nemen; water kwam alleen voor als ijs en sneeuw.

mammoth skeleton

Ten derde vertonen de botten van de twee mammoeten aanzienlijke verschillen. De voorpoten van Lyuba zijn langer dan die van Khroma, en Khroma heeft een paar knobbels in haar kop waar haar slagtanden op een latere leeftijd zouden zijn doorgebroken. En ten slotte is Khroma’s gezicht een stuk breder dan het gezicht van Lyuba.

Deze verschillen geven wellicht de evolutionaire ontwikkeling of de lokale variaties in de Siberische populatie van mammoeten weer – en anders was er misschien sprake van twee soorten.