Fossielen van 1 tot 4 centimeter hoog dateren het vroegste leven op 3,7 miljard jaar – 220 miljoen jaar ouder dan gedacht.

Groenland heeft oudste sporen van leven

Dicht bij de Groenlandse hoofdstuk Nuuk zijn de oudst bekende sporen van leven op aarde gevonden. En dat leven blijkt 220 miljoen jaar ouder dan gedacht, aldus onderzoekers.

20 januari 2017

Op zo’n 150 kilometer ten noordoosten van de Groenlandse hoofdstad Nuuk, in de Isua Greenstone Belt, hebben wetenschappers van de University of Wollongong in Australië de oudste fossielen ooit gevonden, en daarmee de oudste sporen van leven op onze planeet.

De fossielen zijn wel 3,7 miljard jaar oud en bestaan uit kegeltjes van 1 tot 4 centimeter hoog, zogeheten stromatolieten, die uit oeroude micro-organismen zijn ontstaan.

Nieuwe vondst verbreekt oud record

De fossielen zijn maar liefst 220 miljoen jaar ouder dan de vorige recordhouder van oud leven, uit Australië.

Het leven is dus verbazingwekkend snel nadat de aarde was gevormd, ontstaan.

Niet alle deskundigen zijn er echter van overtuigd dat dit het oudste leven is. Ze wijzen erop dat er even goed sprake kan zijn van andere natuurlijke formaties.

VROEG LEVEN:

• Circa 4,6 miljard jaar terug ontstond het zonnestelsel.
  • De eerste rotsen dateren van 3,8 miljard jaar terug.
  • In wat nu Groenland is, ontstonden 3,7 miljard jaar geleden bacteriën en algenmatten: het oudste leven.