Leakey

Vondst wijst op nieuwe mensensoort

Drie mensensoorten leefden wellicht tegelijkertijd.

28 mei 2013

Er hebben meer mensensoorten bestaan dan tot nu toe aangenomen. Dit is de conclusie van de prominente paleontoloog Meave Leakey. Volgens haar leefde er 2 miljoen jaar geleden in Afrika ten minste één nog onbekende mensensoort zij aan zij met Homo erectus en Homo habilis.

Vier schedelfragmenten gevonden

Tussen 1972 en 2009 ontdekte ze in Kenia namelijk vier fossiele schedelfragmenten. De beenderen verschillen zozeer van eerdere vondsten in de regio dat ze wel van een andere mensensoort afkomstig moeten zijn, zegt Leakey, die deze theorie al in 1972 naar buiten bracht.

Destijds zagen veel onderzoekers de Homo rudolfensis, zoals Leakey haar nieuwe soort noemde, als variant van Homo habilis, maar de nieuwe ontdekking zou dat weerleggen.

Collega twijfelt

De bekende paleontoloog Tim D. White bekritiseert de theorie van Leakey. Volgens hem kun je onmogelijk "een soort op basis van een paar tanden, kaken en een stuk gezicht identificeren".

Meave Leakey

De schoondochter van de beroemde fossielenjagers Mary en Louis Leakey. Met haar man en dochter leidt ze het met privémiddelen gefinancierde onderzoeksinstituut Turkana Basin Institute in Kenia.