Ötzi was inked

Steentijdmummie had 61 tatoeages over zijn hele lichaam

Het lichaam van de mysterieuze steentijdman Ötzi was bedekt met tatoeages, zo blijkt uit nieuw onderzoek. Kruip onder de huid van Ötzi in ons grote artikel.

2 februari 2015 door Carsten Nymann

In 1991 werd het lichaam van een 5000 jaar oude man uit de steentijd gevonden in het ijs in het Ötztal in de Alpen.

De ijsman, die liefkozend Ötzi werd genoemd, is sindsdien onderzocht door wetenschappers uit de hele wereld, die bijvoorbeeld 3D-scans en DNA-analyses uitvoerden.

Bij een nieuw onderzoek kwam aan het licht dat Ötzi maar liefst 61 tatoeages had – vooral op zijn rug, benen en borst.

Ötzi's huid is verkleurd

De tatoeages waren nog niet eerder ontdekt doordat Ötzi's huid is verkleurd door de vele jaren in het ijs.

De ontdekking van de onderzoekers is gepubliceerd in het tijdschrift Journal of Cultural Heritage. Welk doel de tatoeages dienden, is nog niet duidelijk.

Ötzi werd vermoord

De tatoeages kleuren het verhaal over Ötzi en zijn tijd weer wat verder in. Lees meer ontdekkingen over Ötzi in het onderstaande artikel, dat ook de vraag stelt: wie heeft Ötzi vermoord?