Neanderthal vs modern human, brains

Neanderthalers hielden langwerpige hersenen

Neanderthalers werden net zoals wij geboren met een langwerpige schedel, maar onze hersenen veranderen in de eerste levensjaren van vorm.

De Neanderthalers hadden even grote hersenen als de huidige mens en waren zeker niet dom. Maar een nieuw onderzoek heeft aangetoond dat de ontwikkeling van mensenhersenen in de eerste jaren afwijkt van die van het brein van Neanderthalers en chimpansees.

Neanderthalers werden net zoals wij geboren met een langwerpige schedel, wat tijdens de bevalling een voordeel is. Maar in de eerste levensjaren veranderen de mensenhersenen van vorm. Ze worden langzaam kogelvormiger. De groei vindt vooral plaats in de pariëtale kwab boven in het hoofd, de temporale kwabben boven de oren en de kleine hersenen onder in het hoofd, zo is gebleken uit een analyse van het Max-Planck-Institut für evolutionäre Anthropologie in Leipzig, Duitsland. De hersendelen, die met het ronder worden tegelijk groeien, zijn gekoppeld aan ons vermogen om abstracte voorstellingen te maken van de omgeving waarin we leven.

Onderzoekers denken dat de evolutionaire verschuiving van de hersenontwikkeling bij chimpansees en Neanderthalers naar het unieke proces bij mensenbaby’s onze mentale en intellectuele kwaliteiten kan hebben verbeterd en ten opzichte van de Neanderthalers een voordeel betekende.