Neandertaler med grønne lyster

Neanderthalers aten groente

Neanderthalers kauwden niet alleen op grote lappen vlees en botten, zoals tot nu toe werd aangenomen. In 50.000 jaar oude uitwerpselen zijn sporen van knolgewassen, bessen en noten gevonden.

4 februari 2015

Uitwerpselen bewijzen: Neanderthaler at ook groente

Er zijn veel botten van rendieren en mammoeten gevonden op plekken waar Neanderthalers hebben gewoond. Wetenschappers dachten daarom dat Neanderthalers alleen maar vlees aten.

Maar nu bewijzen 50.000 jaar oude, versteende uitwerpselen dat ze best gevarieerd aten. De uitwerpselen zijn gevonden in een stookplaats in El Salt in het zuiden van Spanje.

Uit analyses van vijf verschillende versteningen bleek dat er veel sporen van vlees in zaten, maar ook plantaardige stoffen. Op basis van pollenanalyses denken wetenschappers nu dat Neanderthalers ook knolgewassen, bessen en noten op het menu hadden staan.

Neanderthaler-cultuur verrast