Cave painting spain

Neanderthalerkunsten

Al in de steentijd maakten mensen rotstekeningen. Sommige zijn ten minste 40.000 jaar oud.

15 januari 2013

Al in de steentijd maakten mensen handafdrukken en tekenden ze rode cirkels en op knotsen lijkende strepen op de wanden van grotten in Europa. Sommige rotstekeningen zijn ten minste 40.000 jaar oud.

Dat ontdekte een team van Britse en Spaanse onderzoekers, dat nieuwe dateringsmethoden heeft losgelaten op 50 monsters uit 11 grotten in het noordwesten van Spanje, waaronder die van Altamira. In de grotten ontstaat een natuurlijk laagje kalk op de tekeningen. Door de verhouding te bekijken tussen twee atomen – radioactief uranium en zijn vervalproduct thorium – werd de minimale ouderdom van de tekening onder de kalk bepaald.

De vondst werpt nu de vraag op of de Neanderthalers deze tekeningen maakten en daarmee slimmer waren dan we dachten. Volgens de onderzoekers is het echter waarschijnlijker dat homo sapiens de tekeningen maakten, kort nadat zij 45.000 jaar geleden naar Europa kwamen.