Vulcano dinosaur

Aarde werd vijf keer getroffen door massale sterfte

Vijf keer hebben extreme natuurrampen bijna al het dieren- en plantenleven op aarde weggevaagd. En vijf keer verrees het leven toch weer uit het stof.

20 augustus 2014 door Antje Gerd Poulsen

Het leven gaat meestal zijn gangetje, maar soms staat de wereld in vuur en vlam. Wel vijf massa-extincties hebben de aarde de afgelopen 450 miljoen jaar getroffen. Dinosaurussen, reuzenvissen en inktvissen met een schelp zijn in de loop der tijd ten onder gegaan.

Drie van de vijf grote massa-extincties waren vermoedelijk te wijten aan supervulkanen, maar de rampen konden steeds in omvang en ernst toenemen door een samenloop van omstandigheden.

Massasterfte: de lijst van verdachten is lang

Wetenschappers die de massa-extincties onderzoeken, gaan als detectives te werk. Ze proberen een ingewikkelde moordzaak op te lossen waarbij de ooggetuigen dood zijn en het moordwapen doorgaans verdwenen is.

Zure regen, meteorietinslagen, gammastralen van stervende sterren, zuurstofgebrek, veranderingen in het zeeniveau – de lijst van verdachten is lang.

Lees het artikel: Vijf keer was het kantje boord

Wil je meer weten over de massa-extincties die het leven keer op keer een pak rammel gaven? En wil je meer weten over de nieuwste vondsten en ontdekkingen die de wetenschappers hebben gedaan rond de massa-extincties?

Lees dan het hele artikel in Wetenschap in Beeld 10/2014.