Mummies vertellen waar ze woonden

Haar laat zien wat mummies in Zuid-Amerika aten

Uit het haar van circa 2000 jaar oude mummies is af te leiden dat het Wari Kayan-volk in Zuid-Amerika veel vis en zeevruchten at en dus permanent bij de kust moet hebben gewoond.

3 juli 2015

Een aantal mummies blijkt een schat aan informatie te bevatten over de Zuid-Amerikaanse eetgewoonten van circa 2000 jaar terug.

Onderzoekers van de Arizona State University wisten te achterhalen wat er op het menu stond van het Wari Kayan-volk, waartoe de mummies behoorden: zeedieren, maïs en bonen waren de hoofdingrediënten van het stenentijdperkdieet.

Mummies zijn uitermate goed geconserveerd

De mummies lagen op een begraafplaats in Paracas, Peru, en zijn door het kurkdroge klimaat van de zuidelijke kustwoestijn op natuurlijke wijze gemummificeerd.

Het haar is nog zeer gaaf, en door een isotopenanalyse te maken van de keratine – een eiwit waar haar voor het grootste deel uit bestaat – zien de onderzoekers wat iemand de weken en zelfs maanden voor zijn dood heeft gegeten.

De 14 mummies aten de laatste maanden grofweg hetzelfde. Omdat ze dagelijks veel vis binnenkregen, vermoeden de onderzoekers dat de overleden Peruanen een permanente verblijfplaats hadden aan de kust. Tot voor kort dachten veel archeologen dat ze tussen de kust en het Andesgebergte pendelden en nu eens hier en dan weer daar woonden.

400 mummies zaten rechtop ingepakt

Op de begraafplaats Wari Kayan, die in 1927 werd ontdekt, troffen archeologen 400 mummies aan, elk in een soort kegel verpakt. De dode zat rechtop en was gehuld in geweven doeken. Onderzoekers openden tot dusver 149 van deze pakjes.

Er zijn ruim 400 mummies gevonden in kegelvormige pakjes

Mummies en fossielen vertellen over vroeger

Er is nog veel meer informatie te halen uit de eiwitten en moleculen van mummies en fossielen. Lees onder andere hoe de stamboom van de T. rex in kaart werd gebracht in ons artikel:

Grafplaats in Peru

De Wari Kayan-begraafplaats in Peru ligt in de zuidelijke kustwoestijn.

De doden zijn van de Paracascultuur (600 v.Chr. tot 200 n.Chr.), genoemd naar het schiereiland Paracas.