Human Lucy

Lucy klom in bomen

Eerste rechtop lopende mensachtige, Lucy, leefde ook in bomen.

11 februari 2013

Volgens paleoantropoloog Zeray Alemseged van de California Academy of Sciences in San Francisco kwamen onze voorouders pas twee miljoen jaar geleden uit de bomen, toen Homo erectus de aarde innam. Tot nu toe dacht men dat dit zo’n drie miljoen jaar geleden gebeurde, ten tijde van de aapmens.

Met anatoom David Green van de Midwestern University analyseerde Alemseged de twee fossiele schouderbladen van een driejarige aapmens, Selam.

Selam is een Australopithecus afarensis, net zoals een van onze vroegste voorouders die zeker rechtop liep - het beroemde fossiel Lucy.

Hoewel Selam en Lucy al drie miljoen jaar geleden rechtop liepen, meenden sommige wetenschappers op grond van primitieve trekken in Lucy’s bovenlichaam dat haar soort zich ook in bomen ophield.

Anderen zagen de aapachtige trekken echter louter als evolutionaire overblijfselen, net als de tepels van mannen. Alemseged en Green hebben nu aangetoond dat Selams schouderbladen zijn aangepast aan een leven in de bomen. Dat is ook niet zo gek, want aapmensen leefden in bossen en aten bladeren en fruit - en ze waren klein en moesten oppassen voor roofdieren. Bomen vormden dus een prima bescherming