Tycho Brahe GOLD

Tycho Brahe zat vol met goud

De wereldberoemde Deense renaissance-astronoom Tycho Brahe had tot 100 keer zo veel goud in zijn lijf als gewone mensen. Misschien dronk hij wijn met bladgoud of mysterieuze goudelixers, aldus deskundigen.

15 december 2016 door Mikkel Skovbo

Hij was de 'golden boy' van de renaissance – en niet alleen op het gebied van de astronomie.

Haar- en botmonsters van de beroemde wetenschapper Tycho Brahe wijzen uit dat de Deense astronoom 20 tot 100 keer zo veel goud in zijn lichaam had als de gemiddelde moderne mens.

'We kunnen vaststellen dat hij op de een of andere manier goud heeft ingenomen. Dat is een verrassende ontdekking,' aldus Kaare Lund Rasmussen, doctor in de natuurwetenschappen aan de universiteit van Zuid-Denemarken.

Goud zat in haar, baard en botten

De scheikundige Kaare Rasmussen heeft botresten en haar van Tycho Brahes hoofd, baard en wenkbrauwen geanalyseerd.

De monsters, die zijn genomen tijdens het opgraven van Brahe in 2010, zijn onderzocht met de massaspectrometer (ICP-MS), die het gehalte van elementen in biologisch materiaal meet.

Volg hier de uitleg van de wetenschapper:

Tycho dronk goudwijn of -elixer

Geen enkele natuurlijke bron zou kunnen verklaren hoe al dat goud terecht is gekomen in Brahe, die het edelmetaal op dagelijkse basis moet hebben binnengekregen.

'We weten dat Tycho Brahe zeer welgesteld was, dus hij kan gegeten hebben met gouden bestek en van gouden borden. Of misschien dronk hij wijn met bladgoud,' licht Rasmussen toe.

De verklaring kan ook luiden dat de sterrenkundige zich bezighield met alchemie en scheikundige proeven met goud deed.

'Mogelijk maakte hij elixers die goud bevatten, en wie weet of hij ze opdronk,' aldus Rasmussen.

Tycho Brahe liet zijn eigen sterrenwacht bouwen op het eiland Ven tussen Denemarken en Zweden en is onder meer bekend vanwege zijn – voor die tijd – zeer geavanceerde meetinstrumenten en extreem nauwkeurige waarnemingen.