Einstein & oppenheimer

Quiz: 10 geniale wetenschappers

Wat deed Albert Einstein voor werk? Werd Darwin zeeziek? Test je kennis over 10 geniale wetenschappers.

7 september 2011 door Lars Thomas

Haal meer uit je quiz

Je haalt het meeste uit onze quizzen als je je registreert als gebruiker van de website en ingelogd bent voordat je begint. Je kunt gratis een profiel aanmaken. Dat doe je hier: Log in/maak profiel aan

Als je technische problemen ondervindt met onze quiz, dan horen we dat graag. Je kunt hier contact met ons opnemen: Neem contact op

In 1905 publiceerde Albert Einstein vier verhandelingen die de natuurkunde op zijn kop zouden zetten. Merkwaardig genoeg werkte hij toen niet aan een universiteit of in een laboratorium. Wat deed hij dan wel?
De theorie over de "oorsprong der soorten" van de Engelse natuuronderzoeker Charles Darwin wordt gezien als een van de revolutionairste ideeën in de zoölogie. Hij bedacht zijn theorie tijdens een jarenlange reis met het expeditieschip "Beagle". Wat vond d
De Amerikaanse natuurkundige en Nobelprijswinnaar Richard Feynman was niet alleen geïnteresseerd in natuurkunde. Hij kon goed tekenen en was erg muzikaal. Welk instrument bespeelde hij onder andere?
Marie Curie kreeg maar liefst twee Nobelprijzen: voor natuurkunde en voor scheikunde, vooral voor haar werk met radioactiviteit. Dit heeft later problemen veroorzaakt voor onderzoekers die haar aantekeningen en rapporten wilden bestuderen. Waarom?
In 1633 werd de Italiaanse astronoom Galileo Galilei voor de rechtbank van de Inquisitie gebracht omdat hij had geschreven dat de aarde niet het middelpunt van het heelal was, maar dat deze zich juist om de zon bewoog. Wat was de uitspraak?
De Engelse natuur- en wiskundige Stephen Hawking wordt ondanks zijn ernstige handicap tot de grootste denkers ter wereld gerekend. Welke handicap heeft hij?
De Engelse natuurkundige Isaac Newton had ooit een ongelukje waardoor de aantekeningen van 20 jaar experimenten verloren gingen. Wat gebeurde er?
De Engelse antropoloog en archeoloog Mary Leakey was een ster op haar vakgebied. Ze ontdekte onder andere ...?
De Oostenrijkse zoöloog Konrad Lorenz kreeg in 1973 de Nobelprijs voor biologie voor zijn studie naar het gedrag van dieren. Lorenz begreep de taal en signalen van de dieren zo goed dat hij onder andere ...?
De Engelse primatoloog Jane Goodall wordt als een autoriteit op het gebied van chimpansees gezien. Toen ze in 1960 met haar studies begon, gebruikte ze een techniek die toen zeer controversieel was en haar op veel kritiek kwam te staan. Wat was dat?