Antikythera

Eerste computer ter wereld voorspelde maansverduisteringen

2000 jaar lang lag een hoopje bronzen tandwielen op de bodem van de Middellandse Zee. Onderzoekers hebben het mechanisme gereconstrueerd en stellen vast dat het gaat om de eerste computer ter wereld.

27 oktober 2015 door Morten Kjerside Poulsen

In 1900 ontdekten Griekse zeesponsduikers een scheepswrak bij het Griekse eiland Antikythera. Een van de dingen die ze naar de oppervlakte brachten, was een door corrosie aangetaste klomp brons. Het bleek een aantal tandwielen te bevatten en kreeg de naam 'mechanisme van Antikythera'.

Bekijk de reconstructie van het mechanisme van Antikythera:

Klomp brons was eerste computer ter wereld

Na meer dan 100 jaar onderzoek zijn de wetenschappers er nu zeker van dat de klomp brons hoorde bij een analoge rekenmachine – de eerste computer ter wereld – die zons- en maansverduisteringen kon voorspellen.

De archeologen vermoeden dat de ongeveer 50 tandwielen van verschillende groottes drie grote wijzerplaten aandreven. De computer stamt uit circa 200 v.Chr. en werd mogelijk gebouwd door de Griekse wiskundige Archimedes.

Herbergt het wrak meer dan de eerste computer ter wereld?

Het scheepswrak bij Antikythera wordt nog steeds onderzocht, en de archeologen gaan het speciaal ontworpen duikpak Exosuit gebruiken om dieper en langer te kunnen duiken. Ga mee op avontuur onder water in ons artikel uit Wetenschap in Beeld nr. 12/2015: