5. Jan Hendrik Schön: nepnatuurkunde

De onderzoeksresultaten van een jonge Duitse astrofysicus waren een beetje te mooi.

18 april 2013 door Rasmus Kragh Jakobsen

De Duitse natuurkundige Jan Hendrik Schön kreeg ondanks zijn jonge leeftijd veel erkenning, en velen dachten zelfs dat hij de Nobelprijs zou winnen met zijn onderzoek naar elektronica op moleculair niveau. Zijn resultaten zouden een revolutie betekenen voor de computertechnologie.

Buitengewoon productief

Toen hij 30 was, had hij al meer bereikt dan de meeste wetenschappers die twee keer zo oud waren en had hij artikelen gepubliceerd in alle vooraanstaande wetenschappelijke tijdschriften. Hij werkte bij de beroemde Bell Laboratories in New Jersey in de VS en was zeer productief: tussen 1998 en 2001 publiceerde hij elke acht dagen een artikel.

Resultaten waren iets te mooi

In 2001 begonnen zijn collega's echter onraad te ruiken: zijn resultaten waren te zuiver en te perfect. Na een diepgravend onderzoek werd het in 2002 duidelijk dat Schön had gefraudeerd bij vrijwel al zijn experimenten. Hiermee was hij een van de grootste wetenschappelijke oplichters aller tijden.