Plimsoll

Plimsoll voorkomt dat schepen zinken

25 oktober 2013 door Hans Henrik Fafner

Plimsoll gaat overbelading tegen

Elk zeeschip is voorzien van een zogeheten plimsollmerk, waarmee de maximale diepgang wordt aangegeven. Dit systeem is bedacht door Samuel Plimsoll (1824-1898), een lid van het Britse Lagerhuis. Hij zat in zijn maag met het feit dat er zo veel schepen vergingen op zee doordat ze te zwaar beladen zijn. In 1878 voerde hij dan ook een wet in, die een grens stelde aan de lading van een schip. Midscheeps, aan stuurboord en aan bakboord, moest een merk zitten, bestaande uit een cirkel met een horizontale streep erdoor.

Merk moet zichtbaar zijn

Het merk, dat plimsollmerk ging heten, is ook bekend als de waterlijn van het schip. Als een schip de haven verlaat, moet het zichtbaar zijn: als het onder water is, is het vaartuig te zwaar beladen.

Het begrip dood gewicht is hiervan afgeleid: het is geen meeteenheid, maar een getal dat het totale gewicht van lading, water, brandstof, bemanning en passagiers aangeeft dat een schip aan boord mag hebben om zeewaardig te zijn.

Bekijk ook ...

ONTVANG DE NIEUWSBRIEF VAN WETENSCHAP IN BEELD

Je ontvangt je gratis special, Onze extreme hersenen, als download zodra je je hebt aangemeld voor onze nieuwsbrief.

Ook gelezen

Niet gevonden wat je zocht? Zoek hier: