Mona Lisa x-ray

40 lagen verf in Mona Lisa’s glimlach

Een röntgenonderzoek toont aan dat Da Vinci tot 40 ultradunne laagjes vingerverf aanbracht.

18 januari 2011

Dat Leonardo da Vinci uitzonderlijk goed schilderde, staat buiten kijf. Maar hij weet de huidige wetenschap toch te verbazen. Toen Franse onderzoekers onlangs zijn beroemdste schilderij, de Mona Lisa, scanden, ontdekten ze een sublieme schildertechniek.

De zogenaamde röntgenfluorescentiespectrometrie werd onder meer uitgevoerd door experts van de Europese faciliteit voor synchrotronstraling bij de Franse stad Grenoble. Het bleek dat Da Vinci de beroemde glimlach van de Mona Lisa met zijn vingers heeft aangebracht in 40 uiterst dunne lagen.

Iedere laag is een tot twee micrometer dik. Dat is wel 50 keer zo dun als een mensenhaar. De totale dikte van al deze lagen bedraagt zelden meer dan 30 tot 40 micrometer. Afhankelijk van de inhoud van pigment, olie en hars moest elke laag dagen tot zelfs een paar maanden drogen. Het creëren van Mona Lisa’s glimlach heeft dus veel geduld van de kunstenaar gevergd.

In totaal heeft hij ruim vier jaar aan het schilderij gewerkt.

Bekijk ook ...

ONTVANG DE NIEUWSBRIEF VAN WETENSCHAP IN BEELD

Je ontvangt je gratis special, Onze extreme hersenen, als download zodra je je hebt aangemeld voor onze nieuwsbrief.

Ook gelezen

Niet gevonden wat je zocht? Zoek hier: