Sneleopard

Pas ontdekt fossiel is de oudste kat

De vondst van het oudste kattenfossiel tot nu toe wijst erop dat de kat uit Azië afkomstig is.

Onderzoekers vinden fossiel van grote kat in Himalaya

In de besneeuwde Himalaya hebben onderzoekers uit China en de VS het tot dusver oudste fossiel van een grote kat gevonden.

De nog gave schedel stamt van een vier tot zes miljoen jaar oud familielid van de met uitsterven bedreigde sneeuwpanter, en de vondst bevestigt de theorie dat grote katten zich vanuit Azië naar de rest van de wereld verspreidden, en niet vanuit Afrika, zoals sommige biologen beweren.

Voorouder van de katten ontstond in Azië

Aan de hand van DNA-monsters tekenden de onderzoekers al in 2006 een stamboom van de katachtigen, en het onderzoeksproject toonde aan dat de kattenvoorouder rond 11 miljoen jaar terug in Azië ontstond.

Maar bij gebrek aan fossielen was die theorie omstreden, en pas met de vondst van het Himalayafossiel is er een bewijs.

Op een na oudste fossiel komt uit Tanzania

Het tot voor kort oudste fossiel van een grote kat komt uit Tanzania in Afrika en is maar 3,6 miljoen jaar oud.

De grote kat uit de Himalaya valt onder een uitgestorven soort, die Panthera blytheae gedoopt is. Hij lijkt op de sneeuwpanter, maar was een stuk kleiner en woog maar zo’n 20 kilo.

De schedel valt onder het Pantherageslacht, dat zich het eerst van de familie afsplitste.

Kattenvoorouder leefde in Tibet

Het fossiel, dat uit stukken schedel bestaat, is in het afgelegen Zandagebied in het zuidwesten van Tibet gevonden. Het is een half miljoen jaar ouder dan het tot voor kort oudste, dat uit Tanzania komt.