Black smokers

Video: bezoek de kraamkamer van het leven

Ga mee naar de bodem van de Atlantische Oceaan, waar het leven op aarde volgens nieuw onderzoek ontstaan kan zijn.

9 september 2013 door Carsten Nymann

Leven op aarde kan vier miljard jaar geleden zijn ontstaan als gevolg van chemische en geologische processen op de bodem van de oceaan.

Zo luidt een nieuwe theorie, en voor het eerst hebben twee biologen het biochemische proces volledig weten te beschrijven. Dat betekent dat de wetenschappers de eerste gedocumenteerde theorie over de oorsprong van het leven hebben gepresenteerd.

Volgens de onderzoekers nam het leven een aanvang rond structuren als zuilen, zoals die nu nog te zien zijn op de bodem van de Atlantische Oceaan, in een gebied dat Lost City wordt genoemd.

Bekijk het filmpje De animatie brengt in beeld hoe het leven kan zijn ontstaan op plekken die er net zo uitzagen als Lost City.

In deze video brengen de onderzoekers een bezoek aan Lost City:

De wetenschappers kwamen het raadselachtige dierenleven in de diepzee voor het eerst op het spoor toen ze 30 jaar geleden zogeheten black smokers vonden. In de film zie je de stomende zuilen van dichtbij.

Lees meer Lees meer over black smokers, Lost City en het ontstaan van het leven in het grote artikel van Wetenschap in Beeld, dat je hieronder kunt downloaden.