Meteorites earth

Mars gaf het leven de nodige vonk

Nieuwe vondsten bevestigen de theorie dat het leven een zetje kreeg van Mars.

Lees het artikel: Mars gaf het leven de nodige vonk

Lees over het ontstaan van het leven – de theorieën en de proeven – in het artikel uit Wetenschap in Beeld 6/2014:

Mars draaide aan de gasknop van het leven

Het leven is op aarde ontstaan, óf het kwam hiernaartoe vanuit de ruimte. Nieuwe vondsten van booroxiden in een Marsmeteoriet sterken het vermoeden dat het leven op aarde een zetje heeft gekregen van buitenaf.

Het eerste erfelijk materiaal dat de vroegste organismen gebruikten – RNA – kon waarschijnlijk alleen ontstaan met behulp van onder meer booroxiden.

Zonder hulpstoffen om de moleculen te stabiliseren zou het proces geëindigd zijn met levenloze substantie als teer of een soort asfalt, in plaats van bouwstenen van het erfelijk materiaal. Maar toen het leven 3,5 à 4 miljard jaar geleden ontstond, waren er geen booroxiden op aarde.

Daarom denken de onderzoekers dat Marsmeteorieten een beslissende rol hebben gespeeld voor de vonk die het leven aanstak.

Lees het artikel: Mars gaf het leven de nodige vonk

Veel wetenschappers denken dat het leven op aarde is ontstaan. Andere zijn ervan overtuigd dat Mars het leven een kickstart heeft gegeven. Weer andere gaan nog een stap verder en beargumenteren dat levende organismen per meteoriet naar de aarde liftten. Uit experimenten is bijvoorbeeld gebleken dat bacteriën de druk kunnen overleven die heerst als er een meteoriet in de aardkorst inslaat.

Lees het hele artikel uit Wetenschap in Beeld 6/2014: