Green bacteria

Onderzoekers goochelen met leven

In slechts 219 dagen hebben onderzoekers eencellige algen omgetoverd tot meercellige organismen. Daardoor kunnen ze nu van dichtbij bestuderen hoe het leven die enorme sprong maakte.

21 mei 2014

Onderzoekers hebben een van de grootste sprongen die het leven ooit gemaakt heeft, nagebootst in het lab: de stap van eencellig naar meercellig organisme.

Evolutiebiologen van de University of Minnesota, VS, kweekten algencellen en selecteerden de cellen die van nature de neiging hadden om samen te klonteren.

Na 73 rondes van samengeklonterde algen selecteren en kweken gingen de cellen zich iets anders gedragen. Uit analyses bleek dat een alg meercellig was geworden.

Alg stuurt cellen op pad

De alg stuurde enkele cellen uit de moederalg op pad om zich voort te planten, en dus geen celklompjes. Daarmee volgt de alg dezelfde voortplantingsstrategie als algen, schimmels en sommige planten vandaag de dag kennen.

In een ander experiment kwamen de onderzoekers erachter dat sommige gistcellen zich opofferen voor het team door zelfmoord te plegen.

Lees het artikel: Lab maakt meercellig leven

Wil je precies weten hoe het leven in de natuur meercellig werd en hoe onderzoekers de algenproef deden? Of waarom het leven zich vaak voortplant via enkele cellen in plaats van grote celklompen? Lees dan het hele artikel in Wetenschap in Beeld 8/2014.