Wie vond het eerste dinosaurusfossiel?

Wanneer werd het allereerste fossiel van een dinosaurus gevonden, en door wie?

1 september 2009

Het is niet bekend wanneer het eerste dinosaurusfossiel werd gevonden. Mogelijk vonden de prairie-indianen fossielen die door weer en wind zijn blootgelegd in de droge gebieden van Noord-Amerika, de badlands, waar paleontologen sinds eind 19e eeuw veel belangrijke vondsten hebben gedaan. Het is ook mogelijk dat Chinezen dinofossielen verzamelden en deze als drakentanden en -botten verkochten, zoals ze vaak deden met veel jongere fossielen van gestorven zoogdieren. De eerste zekere dinosaurusvondst staat beschreven in een boek uit 1676 over de natuurgeschiedenis van Oxfordshire, maar toen wist men nog niet wat het was. In het boek beschrijft dominee Robert Plot een groot bot dat in een steengroeve was gevonden. Hij meende dat het afkomstig was van het dijbeen van een groot dier, zoals een olifant, of – dat vond hij zelf het meest waarschijnlijk – van een reus. In 1763 bestudeerde natuurhistoricus Richard Brookes het fossiel nader en gaf het de naam Scrotum humanum. Hij dacht dat het de versteende testikels van een reus waren. Het fossiel is later verdwenen, maar op tekeningen is te zien dat het bot inderdaad op testikels leek door de uitstulpingen onderaan. Dinosauriërs kregen pas in 1841 hun wetenschappelijke naam, toen deze groep werd erkend na de vondsten van soorten als de Megalosaurus en de Iguanadon. In 1871 opperde anatoom John Philips dat de reuzentestikels uit de steengroeve het onderstuk van het dijbeen van een Megalosaurus waren. Dus niet de resten van een imposant geslachtsorgaan, maar een deel van het kniegewricht van een roofdinosaurus van zo’n 150 miljoen jaar oud.