Welke kleurhadden dinosauriërs?

In boeken en films zijn dinosauriërs vaak groen, bruin of grijs. Maar hoe kun je nu weten welke kleur ze in het echt hadden?

Heel zelden blijven weke delen zoals de huid in een fossiel bewaard. Maar het kan wel, als het dode dier is omgekomen in een droge omgeving en gemummificeerd wordt voor minerale processen het tot fossiel maken. Er zijn huidafdrukken gevonden van diverse dinosaurussoorten. Op die afdrukken zijn schubben en huidplooien te zien, en het is duidelijk dat de huid van de dinosauriërs leek op die van huidige reptielen. Op grond van de samenstelling van sommige schubben denken onderzoekers dat ze pigment hadden. Maar sporen van kleuren zijn er nooit in de afdrukken gevonden, omdat pigmenten snel afbreken en fossielen de kleur aannemen van mineralen eromheen. Daarom zijn er geen strikt wetenschappelijke feiten over de kleuren van de dinosauriërs, en moeten de onderzoekers ernaar raden. Net als de diersoorten van nu moesten de dinosauriërs naar voedsel zoeken, voor vijanden vluchten en een partner zoeken. Ze moeten kleur gebruikt hebben zoals dieren dat nu doen, bijvoorbeeld als camouflage of onderling signaal naar soortgenoten. Een dinosaurus die in dichte begroeiing leefde, was waarschijnlijk groen of bruin en had vast vlekken of strepen om zich beter schuil te kunnen houden tussen bladeren en in de schaduw. Dino’s op de vlakten hadden wellicht de kleur van huidige savannedieren.