In de Benelux zijn vooral dino’s gevonden bij Maastricht (NL) en Bergen (B).

© SHUTTERSTOCK/YURIY PRIYMAK/STOCKTREK IMAGES/GETTY IMAGES/ MICHAEL B.H.

Voetsporen van dinosaurussen gevonden in Scandinavië

Onderzoekers hebben voetsporen, tanden en botfragmenten ontdekt van zo’n 20 dinosaurussoorten, die leefden in het huidige Scandinavië.

6 oktober 2017 door Malene Breusch Hansen

In Nederland en België zijn enkele fossielen van dinosaurussen gevonden, maar in Scandinavië zijn voetsporen, tanden en botfragmenten van zo’n 20 dinosaurussoorten aangetroffen.

>> Lees meer over de prehistorische reuzen. Koop ons blad hier.

Het Scandinavische klimaat was bij uitstek geschikt voor de grote reptielen.

ANKYLOSAURIDAE SAICHANIA:

Ankylosauridae saichania was een vegetariër van 2 ton. Zijn lichaam had een sterk, stekelig pantser. De dinosaurus verdedigde zich tegen roofdieren door met zijn staart te meppen.

DROMAEOSAUROIDES BORNHOLMENSIS:

Dromaeosauroides bornholmensis was een vrij kleine roofdinosaurus met een schofthoogte van zo’n 3 meter. Hij was verwant aan de snelle Velociraptor en had een dicht verenkleed.

Dinosaurussen gedijden goed in noordelijk klimaat

In hun tijd lag Noord-Europa een stuk dichter bij de evenaar en was de wereldwijde temperatuur hoger dan vandaag de dag, met name in de Arctische gebieden. Hierdoor was het klimaat in Scandinavië subtropisch.

De aardlagen uit het tijdperk van de dino’s – de geologische perioden trias, jura en krijt – liggen op de meeste plaatsen in Scandinavië echter ver onder het oppervlak.

Veel afzettingen vormen een kalklaag onder de zeebodem, waar wetenschappers niet zo makkelijk in kunnen graven. Daardoor zijn er relatief weinig dinosaurusresten gevonden in Noord-Europa.

In de Benelux zijn vooral dino’s gevonden bij Maastricht (NL) en Bergen (B).