Dinosaur fetus

Oudste dinosaurusembryo’s in fossiele eieren

Fossielen die in 1976 zijn gevonden, blijken de tot nog toe oudst gevonden dinosaurusembryo's te bevatten.

13 september 2011

Een paleontoloog vond in 1976 een nest met tien fossiele eieren in circa 190 miljoen jaar oude aardlagen in Zuid-Afrika. Pas 30 jaar later is vastgesteld dat het dinosauruseieren zijn.

Nu hebben paleontologen van de University of Toronto Mississauga in Canada de inhoud van twee eieren geprepareerd. Daarmee hebben ze embryo’s blootgelegd, die niet alleen de oudst bekende dinosaurusembryo’s blijken te zijn, maar ook de oudste embryo’s van gewervelde landdieren. Ze behoren tot de prosauropoda, een van de alleroudste dinosaurusgroepen.

De botvorming was al een eind gevorderd, dus het had niet lang meer geduurd voordat de embryo’s uit waren gekomen. Maar ze zijn ergens aan gestorven en versteend. De preparatie heeft nieuwe inzichten opgeleverd in de manier waarop de jongen van vroege dino’s zich ontwikkelden.