Kippenembryo

Onderzoekers maken kip met dinobotjes

Door een bepaald gen te remmen is een onderzoeksteam erin geslaagd een kippenembryo trekjes te geven van zijn voorouder, de dinosaurus.

22 maart 2016 door Babak Arvanaghi

Jurassic Park zou wel eens werkelijkheid kunnen worden.

Voor het eerst zijn wetenschappers er namelijk in geslaagd een kippenembryo met dinosaurusbotten te maken.

Het extreme experiment is gelukt door terug te spoelen in de evolutie.

Botten worden langer

Toen circa 65 miljoen jaar geleden een enorme meteoriet op aarde insloeg, stierven niet alle dinosaurussen uit. Een aantal overleefde en ontwikkelde zich tot de vogels die we nu kennen.

Die ontwikkeling heeft een Chileens onderzoeksteam teruggedraaid – zij het alleen in het kuitbeen.

Bij vogels is het kuitbeen, de fibula, gaandeweg dunner, korter, en aan een kant spits geworden. Bij het gemodificeerde embryo is de fibula langer en dikker en loopt hij door tot aan de enkel – net als bij dinosaurussen het geval was.

De onderzoekers draaiden de evolutie terug door het gen IHH te blokkeren, dat onder andere betrokken is bij de groei van de botten van embryo's.

De afbeelding laat zien hoe de fibula van het embryo langer werd. Bron: Joâo Botelho et. al./Evolution

Ook snavel en poten van dinosaurus

Voorlopig krijgen we helaas nog niet te zien hoe de gemodificeerde kip eruit zou zien. Het was nooit de bedoeling dat het embryo zou overleven en de kip geboren zou worden. Het experiment moest ons meer leren over de manier waarop dinosaurussen zich hebben ontwikkeld tot vogels.

Het is echter niet de eerste keer dat een embryo lichaamsdelen van een dinosaurus heeft gekregen. Eerder is het gelukt kippen de poten en snavel van een dinosaurus te geven.