Dinosaurer

Hoeveel dinosaurussen zijn er ooit geweest?

Dinosaurussen bestonden er in allerlei soorten en maten. Hoe classificeer je een fossiel dat net ontdekt is?

21 juli 2010

We zullen er nooit achter komen hoeveel soorten dinosaurussen er precies waren in de 160 miljoen jaar dat ze op aarde rondliepen. Van elke soort zou er dan minimaal één als fossiel moeten zijn geëindigd, die ook nog eens door de mens gevonden moet worden. Dat is vrij onwaarschijnlijk. Maar toch bestaan er van allerlei verschillende soorten dinosaurussen fossielen.

Het aantal ontdekte dinosaurussoorten is de afgelopen jaren flink gestegen. In 1990 waren er 285 geslachten beschreven, en in 2006 lag dit aantal op 527 geslachten en circa 630 soorten. Naar aanleiding hiervan denkt dinosaurusonderzoeker Peter Dodson dat er in totaal 1850 geslachten gevonden kunnen worden, waarvan de meeste de komende eeuw. Maar dit is een ondergrens, want er zijn vast meer geslachten geweest, waar echter geen fossielen van bestaan.

Dinosaurussen worden geclassificeerd naar hun botanatomie en op grond van hun bekken ingedeeld bij de Ornithischia of de Saurischia. Er zijn een aantal ondergroepen onderscheiden volgens het principe: hoe meer gelijkenis, des te meer verwantschap.

Fossielen

De vele dinosaurusfossielen die de laatste jaren zijn ontdekt, zijn onevenredig verdeeld over de aarde: twee derde van de nieuwe vondsten komt uit zes landen.

VS: 127 geslachten China: 109 geslachten Argentinië: 61 geslachten Mongolië: 61 geslachten Canada: 43 geslachten Groot-Brittannië: 33 geslachten