t-rex aprils fool

Eén april! T. rex tot leven gewekt

In het grootste geheim hebben Chinese wetenschappers voor het eerst een dinosaurus weten te klonen.

12 maart 2013 door Carsten Nymann

Dit is een leuk verhaal, maar er is helaas niets van waar. Het is vandaag de dag niet mogelijk om dinosaurussen door klonen tot leven te wekken, maar er wordt wel gewerkt aan een geheel nieuwe, moderne dinosaurus.

Een internationaal team van vooraanstaande paleontologen en biologen van de Chinese Academy of Sciences heeft de eerste levende dinosaurus sinds 65 miljoen jaar aan de wereld getoond.

De presentatie op een grote persconferentie in Peking had wel wat weg van de première van de Hollywood-film Jurassic Park.

Mix van dinosaurussen

Volgens de onderzoekers is hun creatie samengesteld uit DNA-overblijfselen van verschillende soorten, maar het dier zou circa 60 procent van zijn erfelijk materiaal gemeen hebben met het bloeddorstige monster Tyrannosaurus rex.

Toch is de nieuwe dino niet zo angstaanjagend als zijn voorvader. Hij is niet groter dan een kalkoen en heeft een verenkleed over het grootste deel van zijn lichaam.

Het experiment is vooral opzienbarend omdat een team van gerenommeerde paleontologen nog in het najaar van vorig jaar tot de conclusie kwam dat DNA hoogstens 6,8 miljoen jaar houdbaar is.

Later deze week worden de onderzoekersresultaten van het team gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Nature, en tot die tijd zijn de onderzoekers terughoudend met het geven van informatie over de nieuwe dinosaurus.

Het lijkt echter vast te staan dat het Chinese team erin geslaagd is DNA te onttrekken aan eiwitresten uit fossielen van de soorten Tyrannosaurus rex en Brachiosaurus, die eerder waren gevonden door de Amerikaanse paleontoloog Mary Schweitzer.

Dinosaurus heeft kippenbloed

In Jurassic Park werd dino-DNA nog gecombineerd met dat van reptielen, maar inmiddels is het duidelijk dat de dinosaurussen veel dichter bij de huidige vogels stonden dan bij reptielen.

Daarom ligt het voor de hand dat de onderzoekers genen van een vogel hebben gebruikt, bijvoorbeeld van een kip. De bekende Amerikaanse paleontoloog Jack Horner heeft zich eerder voor deze techniek uitgesproken.

De Chinese Academy of Sciences heeft meegedeeld dat de naamgeving van het dier nog even op zich zal laten wachten.