Dinosaurer mødre

Dinovrouwtje was goede moeder

Oudste broedgebied van dinosaurussen ter wereld gevonden.

20 maart 2013

Rondom de oudste bekende broedkolonie voor dinosaurussen zijn piepkleine pootafdrukken van net uitgekomen jongen te vinden die circa 190 miljoen jaar geleden werden gezet in het huidige Golden Gate Highlands National Park in Zuid-Afrika.

Hier vond een onderzoeksteam onder leiding van de Canadezen David Evans en Robert Reisz tien nesten met in elk tot 34 versteende eieren. De eieren werden gelegd door de langnekkige planteneter Massospondylus, die van snuit tot staartpunt circa zes meter lang kon worden.

De broedkolonie biedt een uniek kijkje in het gezinsleven van de dinosaurus. De eieren liggen keurig gerangschikt in de nesten, volgens het team een teken dat de moeder de eieren bij elkaar zocht nadat ze waren gelegd. Blijkbaar zorgde ze goed voor haar kroost. De babyvoetsporen geven aan dat de jongen dicht bij het nest bleven tot ze twee keer zo groot waren als toen ze uitkwamen.