Onderzoekers passen dinosaurussen aan
Dinosaur

De onderzoekers hebben het uiterlijk van dinosaurussen flink veranderd.

De 5 grootste dinosaurusmake-overs

De dinosaurussen zijn onder het mes gegaan. De afgelopen tientallen jaren hebben duizenden baanbrekende ontdekkingen ons beeld van hun uiterlijk op z’n kop gezet. We hebben vijf dino’s opgezocht die het meest zijn toegetakeld.

22 april 2018 door Christian Juul

Deinocheirus: Gigantische struisvogel kreeg een bult

Deinocheirus

© Shutterstock

Ruim 40 jaar kenden de onderzoekers alleen de 2,4 meter lange voorpoten van de Deinocheirus. Ze dachten dat het dier onder een groep struisvogelachtige dinosaurussen viel, maar verder wisten ze niets over zijn uiterlijk.

In 2014 vonden de onderzoekers resten van het dier. Hij bleek een bizarre, tandeloze schedel en een grote bult op zijn rug te hebben.

Velociraptor: Snelle killer liet veren implanteren

Velociraptor

© Shutterstock & Fred Wierum

In Jurassic Park was de Velociraptor een geschubd monster. Sindsdien is uit een aantal fossielen gebleken dat alle naaste verwanten van dit dier bedekt waren met veren.

Uit grondig onderzoek naar de voorpootbotten van de Velociraptor komt naar voren dat hij kleine bobbeltjes had op de plek waar de veren zaten.

Lees over de nauwe verwant van de Velociraptor, die zich ontpopte tot een waggelende viseter met een zwanenhals en pinguïnvleugels, in het juninummer van Wetenschap in Beeld.

Spinosaurus: Superroofdier raakte helft van zijn poten kwijt

Spinosaurus

© Shutterstock

De grootste roofdinosaurus die er was, de Spinosaurus, zat de hoofdpersonen van Jurassic Park 3 aardig dwars. Maar toen de film werd gemaakt, hadden de onderzoekers alleen zijn ruggengraat gevonden.

In 2014 toonde een nieuw fossiel aan dat de Spinosaurus zulke korte achterpoten had dat hij op het land zeer onhandig bewogen moet hebben. Het dier was aangepast aan een leven in het water.

Tsintaosaurus: Hoorn van planteneter werd rechtgezet