Argentinosaurus

Argentinosaurus: Gigantische dinosaurus tot leven gewekt

Animatie: Dankzij 3D-scans en computermodellen weten onderzoekers nu hoe de 80 ton zware Argentinosaurus bewoog.

14 maart 2014 door Stine Overbye

Dankzij Britse onderzoekers van de universiteit van Manchester in Engeland is een van de grootste dinosaurussen ter wereld – de Argentinosaurus – uit de dood opgestaan.

Na een pauze van 94 miljoen jaar is de 40 meter lange en 80 ton zware Argentinosaurus weer aan de wandel gegaan – in de digitale wereld weliswaar.

Argentinosaurus leefde in Zuid-Amerika

Nu de kolos op de computer tot leven is gewekt, kunnen de onderzoekers voor het eerst zien hoe de planteneter zich voortbewoog over de pampa’s van wat nu Patagonië heet, in het uiterste zuiden van Zuid-Amerika.

De onderzoekers bestudeerden onder andere de anatomie van nu levende reptielen en vogels om de spieren en pezen juist te placeren.

Inspiratie van olifanten

Om het dier tot leven te wekken, maakten ze ook een laserscan van een gereconstrueerd Argentinosaurus-skelet en namen ze de tred van een olifant onder de loep.

Uit de animatie hieronder blijkt dat de dinosaurus zich goed kon voortbewegen en niet werd gehinderd door zijn gigantische lijf.