flystyrt topbillede

De drie ergste vliegrampen

Er stort niet vaak een vliegtuig neer, maar als het gebeurt kunnen er veel slachtoffers vallen. Twee van de drie ergste vliegrampen van de geschiedenis kwamen door een botsing tussen vliegtuigen in de lucht of op de grond.

31 juli 2015 door Stine Overbye & Jesper Bindslev

1. Dubbele ramp op Tenerife

Jaar: 1977 Slachtoffers: 583

De ergste vliegramp uit de geschiedenis vond op de grond plaats, op de luchthaven van het Spaanse vakantie-eiland Tenerife. Twee Boeing 747's botsten op de landingsbaan, die in dichte mist gehuld was.

Een van de vliegtuigen, een KLM-toestel, had 248 mensen aan boord. Het andere, van Pan-Am, had 396 inzittenden.

Zonder op toestemming te wachten trok de KLM-gezagvoerder de gashendel open, in de overtuiging dat hij vrij baan had. Bij de botsing vloog het Pan Am-toestel in brand, en slechts 61 van de inzittenden overleefden de ramp. Alle 248 mensen aan boord van het KLM-toestel kwamen om het leven.

De startbaan lag bezaaid met brokstukken na de ergste vliegramp uit de geschiedenis op 27 maart 1977.

2. Japans vliegtuig crasht na slechte reparatie

Jaar: 1985 Slachtoffers: 520

Tijdens een korte binnenlandse vlucht viel de druk weg in de cabine van vlucht JAL 123, een Boeing 747 van Japan Airlines. Door de overdruk brak de staartvin af, en tegelijkertijd sneuvelden de leidingen van het hydraulische systeem van het toestel en liep de vloeistof eruit.

Hoewel de piloten geen controle meer hadden over het vliegtuig, vloog het nog 32 minuten door voor het tegen een bergwand te pletter sloeg. Vier passagiers overleefden de ramp op wonderbaarlijke wijze. De oorzaak van het ongeluk was een verkeerd uitgevoerde reparatie na een harde landing zeven jaar eerder. Met 520 doden is het de dodelijkste ramp waarbij één toestel betrokken was.

De Boeing 747 van Japan Airlines stortte na een vlucht van 32 minuten zonder staartvin neer in een bebost berggebied ten oosten van Tokio.

3. Botsing in de lucht bij New Delhi

Jaar: 1996 Slachtoffers: 349

Een Boeing 747 van Saudi Arabian Airlines was net opgestegen van de luchthaven van New Delhi toen hij werd geramd door een Iljoesjin II-76 van Kazakhstan Airlines die aan het landen was.

Bij de botsing op 4300 meter hoogte boven het dorp Charkhi Dadri raakte het Kazachstaanse toestel met zijn staart de linkervleugel van de Saoedische jumbojet, en beide onderdelen braken af.

Alle 312 inzittenden van het Saoedische toestel en 37 van het Kazachstaanse kwamen om het leven. De Kazachstaanse piloten spraken slecht Engels en waren lager gaan vliegen dan de instructies van de verkeersleiding aangaven.

Het Kazachstaanse toestel botste op een Saoedische jumbojet doordat de piloten de Engelse instructies van de verkeersleider verkeerd verstonden.

De vliegramp van minuut tot minuut

Het Japan Airlines-ongeluk van 1985 was de dodelijkste vliegramp waarbij slechts één toestel betrokken was. In ons artikel kun je het verloop van de gebeurtenissen van minuut tot minuut volgen:

Bekijk ook ...

ONTVANG DE NIEUWSBRIEF VAN WETENSCHAP IN BEELD

Je ontvangt je gratis special, Onze extreme hersenen, als download zodra je je hebt aangemeld voor onze nieuwsbrief.

Ook gelezen

Niet gevonden wat je zocht? Zoek hier: