solcellefly, fly, solceller, kulfibre

Reis rond de wereld op zonne-energie

Het ultralichte vliegtuig op zonne-energie Solar Impulse 2 gaat rond de wereld zonder één druppel brandstof te verbruiken.

9 september 2014

17.000 zonnecellen leveren de energie

In maart 2015 begint de Solar Impulse 2 vanuit het Midden-Oosten aan een 35.000 kilometer lange reis rond de aarde – zonder ook maar een druppel brandstof te verbruiken. Meer dan 17.000 zonnecellen op de vleugels, die groter zijn dan die van een jumbojet, moeten de benodigde energie leveren.

Vliegende zonnecellen zijn ultralicht

De nieuwe Solar Impulse 2 is gemaakt van een supersterke, extreem lichte koolstofvezel en bekleed met zonnepanelen die de energie leveren voor vier motoren.

De overdag gewonnen energie wordt opgeslagen in meegetorste lithiumbatterijen, zodat het toestel ook ’s nachts door kan vliegen.

Hebben zonnevliegtuigen de toekomst?

Het zonnevliegtuig werd in april 2014 gepresenteerd en volgt de Solar Impulse op, die in 2010 het luchtruim koos. De eerste Solar Impulse heeft al enkele vluchten gemaakt, onder andere van San Francisco aan de Amerikaanse westkust naar New York in het oosten.

Initiatiefnemer van de Solar Impulse is ingenieur Bertrand Piccard. Hij wil vliegtuigbouwers inspireren tot het bouwen van hun eigen zonnevliegtuigen.

Vliegtuig in cijfers

Aantal piloten: 2 (plus een team van 60 man op de grond voor ondersteuning)

Brandstofverbruik: 0 liter

Gewicht: 2300 kilogram (vergelijkbaar met een middenklassenauto)

Topsnelheid: 140 km/h

Gemiddelde snelheid: 70 km/h

Vliegniveau: 8500 meter overdag, 1500 meter ’s nachts

Lengte van de reis: 35.000 kilometer

Duur van de reis: 500 vlieguren verdeeld over 10 etappes

Bekijk ook ...

ONTVANG DE NIEUWSBRIEF VAN WETENSCHAP IN BEELD

Je ontvangt je gratis special, Onze extreme hersenen, als download zodra je je hebt aangemeld voor onze nieuwsbrief.

Ook gelezen

Niet gevonden wat je zocht? Zoek hier: