MH370 eftersøgning

Spoorloos verdwenen: wat gebeurde er met de MH370?

Op 8 maart 2014 ging de MH370 vanuit Kuala Lumpur op weg naar Peking. Maar het Maleisische vliegtuig bereikte nooit zijn bestemming en is nog altijd spoorloos. Dit is een overzicht van de laatste uren van het vliegtuig en het intensieve onderzoek.

9 maart 2015 door Malene Breusch Hansen

MH370 vertrekt uit Kuala Lumpur

? Even na middernacht op 8 maart 2014 stappen 227 passagiers in de grote Boeing 777, dat kort daarna de startbaan in Kuala Lumpur in Maleisië op zal rijden om naar Peking in China te vliegen.

De luchtverkeersleider in de verkeerstoren geeft de MH370 toestemming om te vertrekken en wenst de piloten een goede nachtelijke reis.

? 40 seconden later stijgt het Maleisische vliegtuig voor de allerlaatste keer op van de startbaan op Kuala Lumpur International Airport.

? Kort na de start neemt het vliegtuig contact op met de luchtverkeersleiding en krijgt het toestemming om te stijgen tot Flight Level 350 – 35.000 voet boven de grond.

? Circa 20 minuten later meldt de bemanning dat de MH370 de toebedeelde hoogte heeft bereikt.

? 26 minuten na de start ontvangt de vliegtuigmaatschappij de laatste routinematige ACARS-transmissie van het vliegtuig. ACARS staat voor Aircraft Communications Addressing and Reporting System en is een automatische statusmelding van het vliegtuig aan de vliegtuigmaatschappij over zijn positie.

? Om 1.19 uur lokale tijd nadert de MH370 volgens planning de grens van het Maleisische luchtruim en geeft de luchtverkeersleiding de bemanning instructies om over te gaan op de Vietnamese luchtverkeersleiding.

KLIKBARE KAART: Volg de route en klik door naar de sporen van de MH370.

MH370 stopt met uitzenden

? Om 1.22 uur begint het mysterie: het ene na het andere signaal van het vliegtuig verdwijnt plotseling. Het gaat om het transpondersignaal, aan de hand waarvan de radaroperator en andere vliegtuigen het luchtverkeer identificeren, en het ADS-B-systeem, dat met behulp van het gps-systeem van het vliegtuig de positie, hoogte en snelheid bepaalt en deze data naar de aarde en naar andere vliegtuigen stuurt.

? Om 1.25 uur wijkt het vliegtuig plotseling sterk af van zijn noordoostelijke route en draait het scherp naar het zuidwesten. Uit data van een militaire radar blijkt dat de MH370 stijgt naar 45.000 voet ofwel 14.000 meter – bijna een kilometer hoger dan de maximale toegestane hoogte voor een Boeing 777. De luchtverkeersleiding vraagt andere vliegtuigen in de lucht contact te zoeken met de MH370, maar deze horen over de radio alleen ruis en gemompel.

? Om 2.03 uur stuurt Malaysia Airlines via ACARS een verzoek om contact op te nemen met de luchtverkeersleiding. Er komt geen antwoord, en de data geven aan dat het bericht het ACARS-systeem van het vliegtuig niet kan bereiken – ogenschijnlijk doordat het systeem met opzet is uitgeschakeld.

? Om 2.15 uur vangt het Maleisische leger de laatste radarsignatuur van de MH370 op in de Straat van Malakka tussen Maleisië en Sumatra. Het vliegtuig is volledig uit koers en vliegt in noordwestelijke richting over de Indische Oceaan.

? Om 2.25 uur stuurt het vliegtuig een automatische statusmelding naar een satelliet, die de satellietverbinding van het vliegtuig bevestigt (een zogenoemde 'ping'). Daaruit blijkt dat het vliegtuig nog in de lucht is, maar als de vliegtuigmaatschappij een paar minuten later contact zoekt met het spookvliegtuig via de satelliettelefoon, komt er geen antwoord.

? Om 6.29 uur lokale tijd had de MH370 aan moeten komen in Peking. Malaysia Airlines laat het eerste persbericht uitgaan over het gedurende de nacht verdwenen vliegtuig.

? Om 8.19.37 wordt het allerlaatste levensteken van het vliegtuig vernomen. De satelliet Inmarsat-3 ontvangt een ping van het vliegtuig die bevestigt dat de MH370 nog steeds in de lucht is. Maar de bemanning blijft onbereikbaar. Er zijn dan 7 uur en 38 minuten verlopen sinds de start.

Onderzoek naar de MH370

? De dagen erna start er een regionaal onderzoek in de Golf van Thailand, maar dit breidt zich al snel uit tot het grootste en duurste onderzoek in de wereldgeschiedenis in een enorm gebied, dat de Andamanse Zee, de Golf van Bengalen en het zuidelijke deel van de Indische Oceaan omvat.

Een gebied van 600.000 vierkante kilometer wordt uitgekamd op zoek naar het verdwenen vliegtuig en de zwarte doos, die het raadsel van de MH370 moet verklaren.

Nieuwe technologie moet voorkomen dat vliegtuigen zoals de MH370 spoorloos verdwijnen

Een nieuw type zwarte doos moet het in de toekomst makkelijker maken om wrakstukken van verongelukte vliegtuigen als de MH370 te vinden. Lees meer in ons artikel:

FEITEN OVER DE MH370

? VLIEGTUIGTYPE: Boeing 777

? MAATSCHAPPIJ: Malaysian Airlines

? ROUTE: Kuala Lumpur naar Peking

? VERDWENEN: 8 maart 2014

? PERSONEN AAN BOORD: 239

Bekijk ook ...

ONTVANG DE NIEUWSBRIEF VAN WETENSCHAP IN BEELD

Je ontvangt je gratis special, Onze extreme hersenen, als download zodra je je hebt aangemeld voor onze nieuwsbrief.

Ook gelezen

Niet gevonden wat je zocht? Zoek hier: