IJs op de vleugels, hevige onweersbuien en mist op de startbaan kunnen vliegtuigen aan de grond houden

Bij welk weer moet een luchthaven sluiten?

Hoe hevig moet wind zijn voordat luchthavens dichtgaan en alle vliegtuigen aan de grond blijven?

10 februari 2017

Luchthavens sluiten als vliegtuig en passagiers gevaar lopen vanwege de weersomstandigheden. 

Omdat start en landing de gevaarlijkste momenten van de vlucht vormen, zijn de eisen daarvoor heel streng. 

Veel weertypen kunnen het vliegverkeer lamleggen: sneeuw op de startbaan, mist die het zicht te sterk beperkt of ijs dat zich op bijvoorbeeld de vleugels vastzet. 

Wind is gunstig

Wind vormt echter meestal geen probleem maar is eerder een voordeel. 

Zo hebben vliegtuigen minder meters van de startbaan nodig als ze kunnen opstijgen tegen de wind in. 

>> Vertraging? Dood de tijd met drie nummers van ons blad voor 12,50

Maar één type wind is anders: microbursts , waar piloten en luchtverkeersleiders voor beducht zijn. 

Een microburst is een gebied in de atmosfeer waar de wind naar beneden waait. 

Pas op voor onweersbuien

Meestal ontstaan microbursts bij onweersbuien, waarbij krachtige, koude regen de lucht onder de wolk afkoelt. 

Doordat koude lucht wat zwaarder is dan warme, daalt hij af naar het aardoppervlak. 

In extreme gevallen bereikt de verticale wind een snelheid van bijna 250 km/h, waarbij vliegtuigen kunnen neerstorten. 

Een microburst is lastig te voorspellen, en daarom kiezen luchthavens er vaak voor de tent te sluiten bij onweer.

Wind bij onweer is gevaarlijk

Microbursts zijn krachtige winden die bij onweer kunnen ontstaan. 

De piloot raakt gedesoriënteerd en kan het vliegtuig laten crashen.

1) Vliegtuig komt tijdens landing langs onweersbui.

2) Opgaande wind stuwt het toestel op. De piloot compenseert dat met een duik.

3) Neergaande wind duwt het al duikende toestel hard naar beneden.

4) Wind mee reduceert draagvermogen van vleugels; de kist crasht.

Ook gelezen

Niet gevonden wat je zocht? Zoek hier: