Het door raketten aangedreven testvliegtuig Bell X-1 werd uitsluitend ontwikkeld om de geluidsbarrière te doorbreken.

© NASA

5 vliegtuigen die de luchtvaartgeschiedenis vormgaven

45 jaar zat er tussen de allereerste vlucht in het gammele houten vliegtuig van de gebroeders Wright en het doorbreken van de geluidsbarrière in de door raketten aangedreven Bell X-1. Lees meer over vijf vliegtuigen uit het begin van de luchtvaart, die de geschiedenis ervan voor altijd veranderden.

13 mei 2017 door Martin Bernth

Wright Flyer

Orville Wright moest zich tijdens de eerste vlucht in de geschiedenis in 1903 vasthouden aan de onderste vleugel van zijn vliegtuig.

© John T. Daniels

In 1903 maakte Orville Wright de eerste geregistreerde vlucht in de geschiedenis in een voertuig dat door een motor werd aangedreven en zwaarder was dan de lucht. De vlucht in de Wright Flyer duurde maar 12 seconden en Wright vloog slechts 36,5 meter, minder dan de spanwijdte van een Boeing 747.

Vloog voor het eerst in: 1903

Junkers F.13

© San Diego Air & Space Museum

In 1919 ontwierp en bouwde de Duitser Hugo Junkers de eerste vliegtuigromp van metaal. Hij voorzag het vliegtuig van dikkere vleugels, waardoor het een grotere lift had. De F.13 was ook het eerste vliegtuig dat vrijdragende vleugels had zonder externe steunconstructies.

Vloog voor het eerst in: 1919

Supermarine Spitfire

© Franck Cabrol Licence

Het meest legendarische vliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog was het Britse gevechtsvliegtuig Spitfire. De ovale vleugels waren speciaal ontworpen om de luchtweerstand zo laag mogelijk te houden. Daardoor kon de Spitfire sneller vliegen dan de meeste andere toestellen uit die tijd. De Duitse piloten waren naar verluidt enorm jaloers op de Britse piloten vanwege hun vliegtuig. 

Vloog voor het eerst in: 1936

Boeing 307 Stratoliner

© Kaszeta

De Stratoliner was het eerste passagiersvliegtuig met een drukcabine. Hierdoor kon het vliegtuig naar zes kilometer hoogte stijgen en over de meeste soorten weer heen vliegen, wat een enorme verbetering was voor de luchttransportsector.

Vloog voor het eerst in: 1938

Bell X-1

© NASA

De door raketten aangedreven Bell X-1 werd uitsluitend ontwikkeld om de geluidsbarrière te doorbreken. Dat lukte op 14 oktober 1947, toen testpiloot Chuck Yeager het vliegtuig 1100 kilometer per uur liet vliegen, oftewel 1,06 keer de snelheid van het geluid.

Vloog voor het eerst in: 1946

Bekijk ook ...

ONTVANG DE NIEUWSBRIEF VAN WETENSCHAP IN BEELD

Je ontvangt je gratis special, Onze extreme hersenen, als download zodra je je hebt aangemeld voor onze nieuwsbrief.

Ook gelezen

Niet gevonden wat je zocht? Zoek hier: