Elon Musk Hyperloop

Hyperloop is goedkoper dan gewone trein

Een luchtdrukbuis waardoor je binnen 30 minuten van Stockholm naar Helsinki reist in een elektromagnetische supertrein? Met de Hyperloop kan dat sneller werkelijkheid worden dan je denkt.

12 juli 2016 door Tobias Hjortkjær Schultz

Stel je voor: je bent op vakantie in Helsinki en als je om 9.00 uur op Facebook kijkt, zie je dat een Zweedse vriend die je al lang niet hebt gezien een dagje in Stockholm is. Jullie wisselen wat berichtjes uit, waarna jij rustig naar het station loopt.

Je koopt onderweg een kop koffie en gooit het laatste lauwe restje om 10.00 uur in een vuilnisbak in Stockholm. Even verderop staat je vriend je op te wachten.

Klinkt dit als pure sciencefiction? Dat is het ook. Maar mogelijk niet lang meer.

Over 12 jaar kan dit scenario werkelijkheid zijn. Als je tenminste de bedrijven mag geloven die bezig zijn met de ontwikkeling van de veelbesproken Hyperloop-trein. Volgens Hyperloop One en FS Links wordt het namelijk goedkoper en sneller om over de 500 kilometer tussen Stockholm en Helsinki een Hyperloop-verbinding aan te leggen dan een traditionele hogesnelheidslijn.

Eerder dit jaar maakte de Hyperloop zijn eerste testrit in de Nevadawoestijn.

Nieuwe superregio met Hyperloop

De revolutionaire, elektromagnetische hypertrein komt uit de koker van Elon Musk, directeur en medeoprichter van het Tesla-concern. In samenwerking met bereidwillige investeerders heeft hij een aantal bedrijven opgericht die elk op hun eigen terrein aan de slag gaan om de Hyperloop tot realiteit te maken.

Een van de grootste problemen was een geschikte locatie te vinden voor de eerste spoorlijn. Maar op dit moment zijn Zweden en Finland goede kanshebbers.

Als de verbinding er komt, ontstaat daarmee een nieuwe superregio met ongeveer 5 miljoen inwoners, waarbinnen mensen ondanks de grote afstanden makkelijk kunnen forenzen.

Met de testrit toonde Hyperloop One aan dat de technologie werkt en dat het mogelijk is een treinwagon met meer dan 1000 kilometer per uur door een luchtdrukbuis te sturen. So far, so good.

Wat kost de Hyperloop?

Die vervelende vraag achtervolgt de visionairs van de Hyperloop al jaren. Nieuwe technologie is natuurlijk prachtig, maar als de Hyperloop stukken duurder is dan traditionele vervoermiddelen, kan het hele idee eigenlijk wel de prullenbak in.

Op dit moment proberen Hyperloop One en FS Link het antwoord te vinden op deze vraag. Ze hebben het adviesbureau KPMG gevraagd te berekenen wat een Hyperloop tussen Helsinki in Finland en Uppsala en Stockholm in Zweden zou kosten. En nu wordt het pas echt interessant.

KPMG denkt namelijk dat het haalbaar is om voor 36 miljoen euro per kilometer een hogesnelheidsbuis aan te leggen. Dat is natuurlijk niet kinderachtig, maar ter vergelijking: de geplande Californische spoorlijn met een conventionele hogesnelheidstrein kost wel 50 miljoen per kilometer.

Daarnaast heeft KPMG berekend dat het project in slechts 12 jaar kan worden voltooid en zichzelf met een geschat aantal passagiers van 43 miljoen per jaar binnen een paar decennia terugbetaalt.

Sontbrug als rolmodel

KPMG denkt daarmee dat de aanleg van een Hyperloop tussen de Scandinavische hoofdsteden commercieel haalbaar is en een belangrijke investering kan zijn in de toekomst. Het bedrijf vergelijkt het project met de spoorlijn over de Sont tussen Kopenhagen en Malmö en wijst erop dat de vaste verbinding heeft gezorgd voor een sterke regio in het dichtbevolkte gebied aan weerszijden van de Sont, dat een enorme boost heeft gekregen dankzij het vrije verkeer van arbeidskrachten over het water.

Rest nog de vraag of de regeringen van Zweden en Finland geld willen vrijmaken voor het project.

Bekijk ook ...

ONTVANG DE NIEUWSBRIEF VAN WETENSCHAP IN BEELD

Je ontvangt je gratis special, Onze extreme hersenen, als download zodra je je hebt aangemeld voor onze nieuwsbrief.

Ook gelezen

Niet gevonden wat je zocht? Zoek hier: