Storebæltsbroen

Waarom zit scheepsuitlaat boven water?

De verontreiniging moet verdund en verspreid worden, en de uitstoot mag niet ten koste gaan van de motorprestaties.

18 januari 2011

Er zijn meerdere redenen waarom uitlaatgassen door een schoorsteen gaan en niet het water in.

Ten eerste neemt de druk onder water toe met circa 10% van de atmosferische druk per meter onder het oppervlak. De uitlaatgassen zouden dus naar buiten geperst moeten worden, en dat gaat ten koste van de prestaties van de motor.

Ten tweede bevatten de uitlaatgassen zwavel, zware metalen en deeltjes die een zeer vervuild spoor in het water zouden trekken. In de lucht wordt de verontreiniging veel sneller verdund.

Op passagiersschepen moet de schoorsteen gassen zo hoog uitstoten dat ze niet op het dek neerslaan. De schoorsteenhoogte wordt dan ook bepaald aan de hand van de turbulentie.

Bekijk ook ...

ONTVANG DE NIEUWSBRIEF VAN WETENSCHAP IN BEELD

Je ontvangt je gratis special, Onze extreme hersenen, als download zodra je je hebt aangemeld voor onze nieuwsbrief.

Ook gelezen

Niet gevonden wat je zocht? Zoek hier: