Gaan schepen de diepte in?

Is het waar dat grote schepen bij hoge snelheid dieper in het water liggen?

1 september 2009

Als grote schepen alle zeilen bijzetten in gebieden met vrij laag water, worden ze naar beneden gezogen. Dit squateffect is te danken aan het principe van Bernoulli, en nader bepaald het Venturi-effect. Het water onder het schip wordt verdrongen door de romp en stroomt dan sneller. Als de stroomsnelheid groter wordt, vermindert de druk en zakt het schip iets. Het effect is evenredig met de afstand tot de zeebodem en de snelheid van het schip. Het squateffect kan nuttig en gevaarlijk zijn. Veel grote schepen zijn aan de grond gelopen omdat er geen rekening werd gehouden met de daling, zoals de beroemde Queen Elizabeth 2 in 1992. Maar het kan ook gebruikt worden om de doorgang onder bruggen te vergemakkelijken. Toen het cruiseschip Liberty of the Seas onder de brug over de Grote Belt door moest, kozen de kapitein en de loods voor een maximale snelheid. Daardoor kwam het schip dieper te liggen, wat zorgde voor een paar extra meters tussen het schip en de onderkant van de brug. Een speedboot drukt zich bij volle vaart omhoog en ligt niet dieper in het water. Dit komt door de vorm van de romp, die afwijkt van die van grote schepen. Snelle schepen hebben een ‘snelle romp’, die zo is ontworpen dat ze uit het water komen en het lijkt alsof de boot in volle vaart over het water schaatst.

Bekijk ook ...

ONTVANG DE NIEUWSBRIEF VAN WETENSCHAP IN BEELD

Je ontvangt je gratis special, Onze extreme hersenen, als download zodra je je hebt aangemeld voor onze nieuwsbrief.

Ook gelezen

Niet gevonden wat je zocht? Zoek hier: