Estonia 2014/14

Verkeerde manoeuvre kost 852 levens

In 1994 zet de veerboot Estonia vanuit de Estse hoofdstad Tallinn koers naar Stockholm. Het weer is onstuimig, maar het lijkt een routinevaart te worden - tot er een harde knal klinkt. Een van de grootste scheepsrampen van Europa tekent zich af.

24 september 2014 door Stine Overbye

Risto Ojasaar is dol op varen in een storm. Dus vlak voordat de 23-jarige Estse danser op 28 september 1994 net na middernacht in zijn kooi kruipt, drukt hij zijn neus tegen het patrijspoortje om zo veel mogelijk te zien. Hoge golven met witte schuimkoppen slaan aan alle kanten tegen de MS Estonia aan, en de veerboot deint hevig op en neer op de Oostzee.

Maar hij weet nog niet dat zijn eerste dansvoorstelling op de Estonia ook zijn laatste zal zijn.

Fatale bocht naar bakboord

De passagiers kunnen niet bevroeden dat de boegklep van de veerboot zal afbreken omdat de scharnieren te klein zijn en de krachten van de onstuimige zee niet aankunnen.

Op dit fragment is te zien hoe de scharnieren het begaven, waardoor het water naar binnen liep. (Je kunt het geluid het beste uitzetten, want de muziek voegt niets toe.)

Wanneer de boegklep is afgebroken, duurt het nog geen uur voordat de machtige veerboot op de bodem van de zee ligt, met 852 mensen nog aan boord.

Een van de oorzaken dat de ramp zich zo snel voltrekt is dat de kapitein een scherpe draai naar bakboord maakt, waarmee hij de situatie verergert.

Lees meer over de ramp met de Estonia

In Wetenschap in Beeld 11/2014 vind je het artikel 'Estonia met 852 mensen ten onder'. Hierin kun je lezen wat een levensbedreigende situatie met ons mensen doet, en over de doodsstrijd van de passagiers van de Estonia.

Als je een account hebt op onze site, kun je het artikel hier downloaden.

Bekijk ook ...

ONTVANG DE NIEUWSBRIEF VAN WETENSCHAP IN BEELD

Je ontvangt je gratis special, Onze extreme hersenen, als download zodra je je hebt aangemeld voor onze nieuwsbrief.

Ook gelezen

Niet gevonden wat je zocht? Zoek hier: