Tesla-killer

Porsche komt met het antwoord op de Tesla

Met het model Mission E werpt Porsche zich in de strijd om de luxe elektrische auto. De Duitsers willen Tesla van de troon stoten.

9 december 2015 door Babak Arvanaghi

Hij gaat van 0 tot 100 in nog geen 3,5 seconde, het dashboard is met oogbewegingen te bedienen en de accu is in een kwartiertje opgeladen.

De Mission E van Porsche werd eerder dit jaar gelanceerd als conceptauto. Nu brengt de Duitse fabrikant de auto in productie.

Elektrische auto's gaan de strijd aan

Porsche heeft de fluwelen handschoenen uitgedaan en gaat de strijd aan met Tesla, dat tot nu toe marktleider was op het gebied van luxueuze elektrische auto's. Met de Mission E is de Duitse producent van sportauto's klaar om de Tesla van de kaart te vegen.

De auto heeft twee motoren van hetzelfde type als de Porsche 919 Hybrid, die dit jaar de 24 uur van Le Mans won. De motor geeft de auto niet alleen snelheid, maar zet ook de warmte die bij het afremmen vrijkomt om in energie.

De twee motoren geven de auto in totaal 600 pk.

De carrosserie is gemaakt van een mix van staal, aluminium en koolstofvezel.

De auto biedt plaats aan vier passagiers en heeft vier deuren.

Auto laadt sneller op dan andere elektrische auto's

Met behulp van het 800V-laadsysteem van Porsche kan de auto in slechts 15 minuten 80 procent worden opgeladen. Huidige systemen zijn gebaseerd op 400 volt en zijn daardoor beduidend langzamer. Op een volle accu kan de Porsche 500 kilometer rijden.

Het laadsysteem is supersnel en bevat minder koper dan bij andere elektrische auto's. Dat maakt de Porsche lichter.

De onderkant van de auto is gemaakt van geleidend metaal, waardoor hij draadloos is op te laden. Je hoeft alleen maar een elektrisch geleidende plaat op je garagevloer te monteren.

Instrumenten volgen je ogen

Het dashboard is het meest innovatieve onderdeel van de auto. Met behulp van cameraatjes volgt het de bewegingen van je ogen en zorgt het ervoor dat je steeds alle instrumenten kunt zien – ook als het stuur ervoor zit. Het beeld beweegt rond over een OLED-scherm.

Het futuristische dashboard volgt de ogen van de bestuurder.

Bovendien kun je de instrumenten ook met je oogbewegingen bedienen. Je navigeert door de interactieve menu's van de auto door naar de keuzemogelijkheden te kijken en drukt op een knop op het stuur als de juiste optie is geselecteerd.

Porsche verwacht dat de eerste elektrische auto's rond 2020 van de band rollen.

Ook gelezen

Niet gevonden wat je zocht? Zoek hier: